ANNONS

Peter Wretlund (S): “Jag ser väldigt allvarligt på den tågolycka som inträffade idag”

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

LÄNET

“Under fredagsmorgonen skedde en tågolycka på Stångådalsbanan där en resenär skadades lindrigt och tågfordonet fick tas ur trafik. Staten behöver trädsäkra järnvägarna i södra Sverige”, skriver Socialdemokraterna i länet i ett pressmeddelande.

– Jag ser väldigt allvarligt på den tågolycka som inträffade mellan Hultsfred och Berga idag till följd av en trädpåkörning. Från politiskt håll har vi i flera år påpekat behovet av att skapa säkra, framkomliga och kostnadseffektiva stråk längs södra Sveriges järnvägsnät. Att olyckor sker upprepade gånger utan att staten tar sitt ansvar är under all kritik, säger kollektivtrafiknämndens ordförande Peter Wretlund (S).

“Region Kalmar län ingår tillsammans med regionerna i Blekinge, Kronoberg, Halland, Jönköping och Skåne i Krösatågens Politiska Samverkansgrupp. I början på oktober skickades en gemensam skrivelse från samverkansgruppen till generaldirektören på Trafikverket där problemet med störningar i tågtrafiken på grund av trädpåkörningar i Småland uppmärksammades. Frågan återaktualiserades i samband med att Krösatågens Politiska Samverkansgrupp sammanträdde i Nässjö tidigare i dag. Vid sammanträdet betonade samverkansgruppen åter vikten av att trädsäkra tågbanorna i Småland”, skriver Socialdemokraterna.

“Det faktum att vi har tågbanor, exempelvis Stångådals- och Tjustbanan, som inte är trädsäkrade innebär omfattande störningar i trafiken”

Peter Wretlund (S), ordförande i kollektivtrafiknämnden i Region Kalmar län

– Det faktum att vi har tågbanor, exempelvis Stångådals- och Tjustbanan, som inte är trädsäkrade innebär omfattande störningar i trafiken. Det ger stora problem i den dagliga driften och får även till följd att tågfordon behöver plockas ur drift under flera månader. Förutom att det påverkar förtroendet för järnvägen och branschen innebär det också stora ekonomiska kostnader för regionerna, säger Peter Wretlund.

– Underhållet och briståtgärder på regionala järnvägar i södra Sverige måste lyftas och prioriteras av staten. Det krävs för att vi ska få robusta och säkra tågresor för regionens resenärer och medarbetare inom branschen. Det är också helt avgörande för att vi ska kunna få ett järnvägsnät som funktionellt binder samman hela landet, tillägger han.

Arkivfoto: Peter A Rosén

+1
1
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
7

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS