Sök
Stäng denna sökruta.
Edit Content
Sök

Hem

Bonus

Samarbeten

LÄSARservice

ANNONS

Oskarshamns-Nytt

MENY

ANNONS

Aktuellt

Pontus Welin (L): Heltidsmentorer – En investering i elevers framtid

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

DEBATTARTIKEL

Fackförbundet Sveriges lärare har genomfört en stor granskning över mentorskapet i skolan.

Resultatet kunde inte vara mer tydligt – hela åtta av tio lärare upplever sig inte hinna med mentorskapet.

Lärarna som har deltagit i den stora undersökningen vittnar om att tre av fyra lärare lägger ned största delen av sin mentorstid på konflikter och elevernas mående.

Mentorskapet inom skolan har kommit att handla alltmer om att hjälpa eleverna att klara av sitt liv och inte om att hjälpa eleverna framåt med sina akademiska kunskaper.

Det här innebär att ämneslärare som har mentorskapet inom sin roll också får arbeta som psykolog, polis, socialarbetare och vara förälder till någon annans barn.

”Lärare vittnar om att en stor del av mentorsuppdraget går åt till att genomföra terapeutiska samtal om könsdysfori, psykisk ohälsa, religiösa problem och lösa konflikter mellan olika grupper och kulturer”

Pontus Welin (L)

Lärare vittnar också om att en stor del av mentorsuppdraget går åt till att genomföra terapeutiska samtal om könsdysfori, psykisk ohälsa, religiösa problem och lösa konflikter mellan olika grupper och kulturer.

Det finns elever som har stora problem med sitt psykiska mående, är på väg in i kriminella miljöer eller lider av andra sociala problem.

”Orimligt”

Det är orimligt att lärare ska vara samtalsledare för så stora och komplicerade frågor, och en direkt konsekvens av detta är att den ordinarie undervisningen blir lidande.

På måndag ska kommunfullmäktige i Oskarshamn fatta beslut om kommande driftbudget.

Vi i Liberalerna har i vårt budgetförslag valt att investera i elevernas framtid, genom att inledningsvis finansiera åtta heltidsmentorer till bildningsförvaltningen.

Införandet av heltidsmentorer i skolan är en investering i våra elevers framtid.

Det är också en gynnsam samhällsekonomisk investering eftersom många av de problem som i framtiden kostar samhället pengar också kan förebyggas och heltidsmentorer är en av många viktiga preventiva åtgärder som vi kan vidta.

”Kan spela en avgörande roll”

Genom att erbjuda personligt stöd, öka motivationen och engagemanget samt stödja elevernas sociala och emotionella utveckling kan heltidsmentorer spela en avgörande roll för att säkerställa att varje elev når sin fulla potential.

Genom att bygga starka relationer och skapa en positiv och stöttande miljö kan heltidsmentorerna på ett bättre sätt hjälpa eleverna att känna sig mer motiverade och intresserade av sin utbildning, vilket kan leda till minskad problematisk frånvaro och en mer positiv inställning till lärande.

Läraryrket skulle bli mer attraktivt om lärarna fick mer tid till planering och genomförande av högkvalitativ undervisning istället för att uppfostra elever, tvingas hantera aggressiva eller ointresserade vårdnadshavare, medla mellan separerade föräldrar, ge korrekt dos medicin eller möta upp elever vid bussen.

För våra elevers skull så är det är dags att Oskarshamn gör som resten av landet och vågar satsa på heltidsmentorer och detta kunskapslyft.

Pontus Welin (L)

Ordförande Liberalerna Oskarshamn

Foto: Peter A Rosén

+1
4
+1
1
+1
0
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Shoppingguide

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS