Sök
Stäng denna sökruta.
Edit Content
Sök

Hem

Bonus

Samarbeten

LÄSARservice

ANNONS

Oskarshamns-Nytt

MENY

ANNONS

Aktuellt

Regionen vill samverka med grannlänet om järnvägarnas framtid: 700 000 invånare påverkas

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

REGIONEN

Skrivelser till regeringen, dialoger med Trafikverket och möte med ansvarig minister. Arbetet för att säkra att Stångådals- och Tjustbanorna underhålls, förbättras och att slutstationen fortsatt är Linköpings station fortsätter. Nu vill SCV-majoriteten i Region Kalmar län lämna ett gemensamt yttrande med grannlänet till utredningen om järnvägarnas framtid.

Till följd av den förra regeringens beslut om nationell transportplan tillkom en utredning i år som ska se på Stångådals- och Tjustbanornas funktion för regional utveckling och föreslå revideringar av planen. Nu ska regionerna i Kalmar län och Östergötland lämna sina ställningstaganden kring vad utredningen bör ta hänsyn till för att gynna regional utveckling.

”Den här utredningen kommer troligen utgöra grunden för banornas framtid. Deras betydelse är uppenbar för oss i våra två län. Att vi på flera fronter gör detta tydligt även för Trafikverket är viktigt och anledningen till att vi nu krokar arm med Östergötland. Det ger oss ytterligare kraft i frågan. Det här är inte bara en fråga som rör drygt 200 tusen smålänningar, utan det påverkar minst två regioner med drygt 700 tusen invånare”, säger Angelica Katsanidou (S) regionstyrelsens ordförande.

Stora problem

Det är tre områden i ställningstagandet som anses vara särskilt viktiga: banornas robusthet och driftsäkerhet, resetiderna och anslutningen till Linköping.

”Länsinvånarna har alldeles för länge behövt leva med för stora problem med dessa järnvägssträckor. Osäkra övergångar och förseningar på grund av avsaknad av underhåll från Trafikverkets sida har vi levt med länge. Men att försvåra för oss att kunna byta till tåg mot Jönköping eller Stockholm, eller för den delen Saab eller sjukhuset i Linköping är att hota tågtrafiken längs hela järnvägen”, säger Karin Helmersson (C) regionala utvecklingsnämndens ordförande.

Påverkar arbetsmarknaderna

SCV-majoriteten har under året ansträngt sig för att få med sig Region Östergötland med sig i just frågan om anslutningen i Linköping. Nu när Region Kalmar län och Region Östergötland tillsammans poängterar anslutningens vikt hoppas SCV-majoriteten att det ska påverka Trafikverkets slutliga förslag till regeringen.

”Tidigare har vi fått signaler om att anslutningen till Linköpingsstation ska avknoppas av kostnadsskäl. Men inget är beslutat än och tills det är det kommer vi fortsätta att insistera på en lösning som gör det lätt att pendla till och resa vidare från Linköping om du kommer sydost ifrån. Det här är en fråga som påverkar båda regionernas arbetsmarknader, tillgänglighet till skola och sjukvård samt möjlighet att nå våra klimatmål. Vi kan inte själva satsa på järnvägen,” säger Lena Granath (V) regionråd.

Karin Helmersson (C), Angelica Katsanidou (S) och Lena Granath (V)
Karin Helmersson (C), Angelica Katsanidou (S) och Lena Granath (V). Foto: SCV-majoriteten

Källa: Region Kalmar län

Foto: Peter A Rosén

+1
2
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Shoppingguide

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS