Sök
Stäng denna sökruta.
Edit Content
Sök

Hem

Bonus

Samarbeten

LÄSARservice

ANNONS

Oskarshamns-Nytt

MENY

ANNONS

Aktuellt

Så mycket omsätter påskfirandet inom handeln

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

SVERIGE

8,7 miljarder kronor.

Så mycket omsätter påskfirandet i Sverige.

Påsken är handelns näst viktigaste högtid, och enligt Svensk Handel så är det främst mat och godis som säljs i stora mängder. En aktuell undersökning visar att varje påskfirare spenderar cirka 1 500 kronor under påsken.

Till skillnad från julen som präglar i stort sett hela december är påsken koncentrerad till en långhelg, och mycket kretsar kring måltider samt de sötsaker vi passar på att unna oss. Påsken har dessutom ökat något i betydelse för dagligvaruhandeln. 85 procent av dagligvaruhandlarna planerar för påskkampanj, och inom sällanköpshandeln är det 60 procent.

Påskgodis för 200 kronor

De som planerar att fira påsk förväntas i snitt i år spendera cirka 1 500 kronor på påskrelaterade varor inklusive mat. Detta innebär en total skattad omsättning om cirka 8,7 miljarder kronor. Motsvarande summa för enbart påskgodis uppgår till i genomsnitt cirka 200 kronor per person.

Främst är det till dagligvaruhandeln som mycket av den ökade konsumtionen går, men även allt fler sällanköpshandlare passar på att ha påskkampanjer. Att många är lediga några extra dagar just efter att de har fått lön kan gynna handeln.

– Påsken är tveklöst väldigt viktig för handeln i Sverige. Främst för dagligvaruhandeln, men vi ser också hur mer nischade sällanköpsaktörer inom exempelvis konfektyr får ett rejält uppsving under dessa dagar. Att vi dessutom nu ser att fler dagligvaruhandlare planerar att ta in extrapersonal jämfört med ifjol är särskilt glädjande, och kanske ett tecken på att den pessimistiska trenden i handeln är på väg att vända, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel i ett pressmeddelande.

Foto: Freepik

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
1
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Shoppingguide

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS