Sök
Stäng denna sökruta.
Edit Content
Sök

Hem

Bonus

Samarbeten

LÄSARservice

ANNONS

Oskarshamns-Nytt

MENY

ANNONS

Aktuellt

Tuffa tider för e-handeln: Black Friday lyckades inte öka omsättningen i november

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

SVERIGE

Enligt Svensk Handels E-handelsindikator för november månad skattar e-handelns omsättning till 14,3 miljarder kronor. Det är en minskning med 15 procent jämfört med november 2022. E-handeln har utvecklats svagt under hösten och november var därmed inget undantag.

72 procent av konsumenterna e-handlade i november månad. Det var en lika hög andel som i november förra året. I genomsnitt handlade dock e-handelskonsumenterna för ett betydligt lägre totalbelopp vilket innebar att totalomsättningen sjönk med 15 procent.

Blev inget lyft

E-handelsindikatorn mäts i löpande priser men en uppskattning av volymutvecklingen görs på totalnivå. Den totala omsättningsminskningen på 15 procent i löpande priser bedöms motsvara en minskning av totala e-handelsvolymen med 20 procent i november.

– November blev inte det lyft för e-handelssektorn som vi hade hoppats på. Det beror sannolikt på att det var rea på nätet i princip hela månaden. Det är talande för tiderna vi befinner oss i, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel i ett pressmeddelande.

Utmanande för e-handeln

Den svaga novemberförsäljningen tyngde ytterligare ner årsresultatet. Hittills i år januari till och med november har omsättningen i e-handeln minskat med 7 procent i löpande priser jämfört med samma period under fjolåret. Även om lika många e-handlade som i november förra året, handlade många i färre varukategorier. Eftersom de genomsnittliga köpesummorna också sjönk i flertalet kategorier blev omsättningsutvecklingen negativ i flertalet branscher jämfört med förra året.

– Det här året har varit utmanande för e-handelsbranschen, och november var inget undantag. För att e-handelsföretag ska lyckas på lång sikt i denna konkurrensutsatta miljö, krävs det antingen att de uppnår en dominerande ställning på den svenska marknaden eller att de är extremt framgångsrika inom sina specifika segment även internationellt, säger Per Ljungberg.

Mindre pengar i plånboken

Inflation, räntehöjningar och flertalet andra kostnadsökningar har gett de svenska konsumenterna mindre pengar i plånboken, vilket också avspeglar sig i minskad e-handel. Konjunkturläget ställer höga krav på handelsföretagen.

– Med en fortsatt svag utveckling och minskad omsättning, både nationellt och globalt, måste företagen anpassa sig snabbt för att hålla jämna steg med marknadsförändringarna, avslutar Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

Foto: Freepik

+1
0
+1
0
+1
0
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Shoppingguide

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS