Sök
Stäng denna sökruta.
Edit Content
Sök

Hem

Bonus

Samarbeten

LÄSARservice

ANNONS

Oskarshamns-Nytt

MENY

ANNONS

Aktuellt

Vad händer om Scania lämnar Oskarshamn och OKG lägger ned helt? Så svarar Lucas Lodge (M)

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

OSKARSHAMNS KOMMUN

Vad händer om länets största privata arbetsgivare, Scania, lämnar Oskarshamn och kärnkraftverket i kommunen läggs ned helt?

– Ja, då kommer vi att få en betydligt högre arbetslöshet. Vi är sårbara – vi måste bredda vårt näringsliv, säger kommunalrådet Lucas Lodge (M).

Han konstaterar att 771 personer i Oskarshamns kommun var inskrivna som arbetslösa i januari.

887 lediga jobb

– Det motsvarar 5,9 procent. Snittet i Kalmar län ligger på 6,5 procent. Förra året låg den på 6,1 procent i länet vid samma tidpunkt. I Oskarshamns kommun hade vi en arbetslöshet på 6,0 procent vid samma tidpunkt förra året. Vår arbetslöshet har således sjunkit lite grand. Kurvan brukar vandra uppåt i början på året – och i augusti är det många som börjar studera. Då brukar även Scania nyanställa, vilket vanligtvis syns i graferna, säger Lucas Lodge.

Enligt den senaste uppdateringen på Arbetsförmedlingens platsbank finns det närmare 1 000 lediga jobb i Oskarshamns kommun.

Det är brister inom kompetensförsörjningen som hämmar näringslivets utveckling i kommunen, konstaterar Lucas Lodge.

– Så det jobbar vi hårt med. Några kompetensförsörjningsprojekt är i gång nu. Det här gör vi även för kommunens skull. Vi har bland annat ett tätt samarbete med Nova, för att utbilda undersköterskor och pedagoger till förskolan, exempelvis. Men även drifttekniker, med flera, till den privata sektorn.

Det behövs fler egenföretagare i kommunen, eller?

– Ja, vi ligger lågt på nyföretagarsiffrorna. Det har vi alltid gjort på grund av att vi har så starka aktörer som erbjuder attraktiva arbeten. Vi vill givetvis ha kvar de attraktiva arbetstillfällena – men vi vill även uppmuntra till nyföretagande och utveckling av befintliga företag.

– I tidigare undersökningar har man kunnat konstatera att kommunen är ganska sårbar – och enkom för att vi har det så bra. Vi har de stora drakarna som lyfter näringslivet. ”Varför ska jag utbilda mig när jag kan få jobb på Scania”, kanske man tänker, exempelvis, säger Lucas Lodge.

”Gnosjöandan handlar mycket om att man hjälps åt inom näringslivet. Och företagen i vår kommun har blivit bättre på att hjälpa varandra under de senaste tio åren”

Lucas Lodge (M), kommunalråd i Oskarshamns kommun

Ni vill se lite Gnosjöanda?

– Ja, och Gnosjöandan handlar mycket om att man hjälps åt inom näringslivet. Och företagen i vår kommun har blivit bättre på att hjälpa varandra under de senaste tio åren – och vi måste ge förutsättningarna, så att företagen kan träffas och hitta synergieffekterna, svarar Lucas Lodge.

Tuffa tider

Johanna Wihl, som är näringslivschef i Oskarshamns kommun, var med på veckans sammanträde i kommunstyrelsens utskott för näringsliv, arbetsmarknad och tekniska frågor (KSNAT). Hon har tagit pulsen på kommunens näringsliv och kunde berätta att det för närvarande, generellt sett, är tuffa tider för en del.

– Framför allt för restauranger. Och det är inte oxfilé som köps frekvent i mataffärerna – kunderna väljer ofta billigare alternativ i stället. De är helt enkelt noggrannare med att tänka igenom sina köp, säger Lucas Lodge.

”Samtidigt har vi en tillverkningsindustri som går som tåget”

Han fortsätter:

– Samtidigt har vi en tillverkningsindustri som går som tåget. Vi fortsätter att upprätthålla arbetstimmarna. Det är positivt, det är ju det som är viktigt för att vi inte ska gå ner för djupt i en lågkonjunktur.

Lucas Lodge berättar också att ett enhälligt KSNAT antog en ny näringslivsstrategi – ett strategiskt dokument som syftar till att främja och stödja näringslivsutvecklingen i Oskarshamns kommun.

I KSNAT sitter Lucas Lodge (ordförande), viceordföranden Andreas Erlandsson (S), andreviceordföranden Leif Axelsson (SD), Anton Sejnehed (S), Ingemar Lennartsson (KD), Fredrik Jonasson (V) och Rolf Lindström (M).

Prioriterad fråga

Näringslivsstrategin identifierar kommunens möjligheter och utmaningar och presenterar konkreta åtgärder för att främja företagande. Strategin är tänkt att vara vägledande för den kommunala organisationen och tydliggöra densamma för näringslivet.

Kommunens ambition är att ge företag i kommunen goda förutsättningar att driva sin verksamhet. Företagsklimatet är en prioriterad fråga och det är viktigt att kommunens tjänstepersoner och politiker har en god förståelse för företagarnas perspektiv samt att det återspeglas i ett engagemang för näringslivsarbetet. Strategins målsättning är att företagare ska känna sig prioriterade och uppskattade i Oskarshamns kommun.

Kommunen arbetar efter följande tiopunktsprogram när det gäller näringslivsfrågorna:

  1. Det ska vara enkelt att få bra service.
  2. Det ska vara lätt för företag att etablera sig.
  3. Det ska gå snabbt och enkelt att få bygglov.
  4. Det ska finnas en god förståelse för företagarnas vardag.
  5. Det ska finnas en bra kontakt mellan kommun och näringsliv.
  6. Det ska finnas god tillgång på relevant kompetens.
  7. Det ska vara attraktivt att bo och leva här.
  8. Det ska finnas bra stöd för att starta företag.
  9. Det ska finnas goda kommunikationer till och från kommunen.
  10. Det ska erbjudas bra stöd och underlag när vi upphandlar.

– Det här är något som vi vill ha med oss under en lång tid framöver, säger Lucas Lodge.

KSNAT antog även en handlingsplan för årets näringslivsarbete.

– Vi har ett väldigt välmående och starkt näringsliv – med stora aktörer, som står för väldigt många arbetstillfällen. Här vill vi att Johanna Wihl främst ska fokusera på de mindre och medelstora företagen – de som har upp till cirka 30 anställda – och att den uppsökande verksamheten ska vara större framöver. Sedan ska hon självklart lägga tid på de större företagen också.

”Lotsa företagen”

– Vi måste ge oss ut och lära känna näringslivet – och företagarna ska känna att de kan komma till oss med sina frågor och funderingar. Johanna Wihls jobb är framför allt att lotsa företagen. Kommer det in frågor om ett bygglovsärende, exempelvis, ja, då ska hon lotsa företaget i fråga vidare, så att kommunen kan hjälpa till med detta.

– I undersökningar har vi kunnat se att de som har den negativaste bilden av kommunen, ja, det är företag som inte har haft kontakt med kommunen. Det innebär att vi måste vara ute mer bland företagen. Men det får inte vara tomtebloss – vi ska regelbundet vara närvarande ute i näringslivet, säger Lucas Lodge.

Arkivfoto: Peter A Rosén

+1
16
+1
0
+1
1
+1
25
+1
0
+1
1
+1
5

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Shoppingguide

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS