Vänsterpartiet varnar för höjda biljettpriser och nedlagda busslinjer i länet

Vänsterpartiet varnar för höjda biljettpriser och nedlagda busslinjer i länet

2020-09-25 0 av Peter A Rosén

LÄNET

Nedlagda busslinjer och kraftigt höjda biljettpriser i Kalmar län – i kölvattnet av coronapandemin.

Vänsterpartiet i regionen befarar att det kan bli verklighet om en självfinansieringsgrad på 50 procent sjösätts.

Om Region Kalmar län går vidare med det målet, i sin nuvarande form, riskerar vi att få se både kraftigt höjda biljettpriser och nedlagda linjer i spåren av corona, betonar Lena Granath (V), regionfullmäktigeledamot från Oskarshamn och före detta ledamot i trafikstyrelsen.

”Drabbas värst”

– Landsbygdslinjerna kommer att drabbas värst. Ska vi klara omställningen till ett hållbart Kalmar län, måste vi snarare ha som mål att kollektivtrafiken, på sikt, ska bli avgiftsfri, understryker hon.

Vänsterpartiet föreslår satsningar på hållplatser och busskurer. Förhoppningen är att satsningarna ska leda till ett ökat resande.

– Det behövs ett nytänk när det kommer till hållplatser och busskurer. Bättre parkeringsmöjligheter, både för bilar och cyklar, längs de starka busstråken hade gjort kollektivtrafiken till ett alternativ för många fler än idag. Sedan behöver det satsas på både komfort och trygghet. Vi vill se bättre belysning, infravärme och konstutsmyckningar, säger Lena Granath (bilden).

Regionen har plockat fram ett förslag till nytt trafikförsörjningsprogram för perioden 2021-2029 – och Vänsterpartiet har lämnat in ett eget remissvar, där ovannmämnda förslag finns med.

”Viktiga frågor”

– Det är viktiga frågor för våra medlemmar och väljare. Trafikförsörjningsprogrammet är KLT:s instruktionsbok. Ska vi klara omställningen till att bli en hållbar region, måste KLT:s trafik fungera och vara ett alternativ för så många som möjligt, säger Jens Körge, ordförande för Vänsterpartiet i Kalmar län.

Partiet riktar svidande kritik mot de styrande partierna i regionen (Socialdemokraterna, Centerpartiet och Liberalerna) när det kommer till underlaget för trafikförsörjningsprogrammet.

”Duger inte”

– Programmet är baserat på statistik från en resvaneundersökning från 2012, som idag är helt inaktuell. Ska man jobba fram ett nytt och så viktigt dokument som trafikförsörjningsprogrammet är, så duger inte det som förarbete. Nu bygger man programmet på antagningar och statistik som sannolikt är helt felaktiga. Det känns oseriöst av de styrande i regionen, säger Jens Körge.

TEXT & FOTO

PETER A ROSÉN

peter@oskarshamns-nytt.se