Sök
Stäng denna sökruta.
Edit Content
Sök

Hem

Bonus

Samarbeten

LÄSARservice

ANNONS

Oskarshamns-Nytt

MENY

ANNONS

Aktuellt

Wolter Stackelberg: “Ordet på allas läppar är trollfabrik– men vad är det, egentligen?”

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

KRÖNIKA

Troll…

Ordet på allas läppar är ”Trollfabrik”.

Men vad är det – egentligen, och på riktigt?

Någon entydig definition finns inte, men Wikipedia säger så här:

”En trollfabrik är en organisering av nättroll och bloggare som har till uppgift att sprida propaganda eller medvetet vilseledande påståenden på internet.”

“Människa eller maskin?”

Det skulle alltså bestå av följande:

Organiserade ”nättroll” som medvetet sprider propaganda eller vilseledande påståenden på internet.

Jaha.

Det föranleder några frågor: Nättroll, är det en människa eller maskin?

Hur hittar man sådana och i vilka biotoper står de att finna?

“Propaganda – är det nödvändigtvis vilseledande och vem bestämmer vad som är vad?”

Wolter Stackelberg, krönikör

Propaganda – är det nödvändigtvis vilseledande och vem bestämmer vad som är vad?

Alla organisationer, såsom företag och politiska partier, har en vara eller tjänst som skall säljas.

Härvidlag skiljer det sig inte så mycket mellan marknadsföring av dasspapper eller en politisk åsikt.

“Måste kunna sin produkt”

Alla måste kunna sin ”produkt” och hur marknaden för den ser ut.

Marknadsföringen anpassas till mottagaren och kan bestå av reklamblad i postlådan, annonser i press, direktkontakt eller sociala medier.

Det sistnämnda växer sig allt starkare – där unga människor låter sig påverkas av så kallade ”influerare”, som mot betalning klär sig i uppdragsgivarens kläder eller sminkar sig med ett visst läppstift på glättiga bilder som sprids (av troll?) på sociala medier.

Allt för att unga människor skall köpa något de inte behöver.

Grundläggande i teoretisk marknadsföring är de fyra P-na – Produkt, Pris, Plats och Påverkan (PR, bland annat).

En ”Trollfabrik” skulle således kunna inordnas under det sista P:t.

Vill man få lite snofs på marknadsföringen av sin fina möbel, cykel eller drejade snusdosa gör man klokt i att anlita en reklambyrå och kanske till och med en PR-byrå.

“Politik är också en produkt”

Den förstnämnda kompletterar produkten med informations- och presentationsmaterial emedan den sistnämnda är behjälplig med spridning av Ditt budskap på internet, eller ”sociala medier” – som verkar vara en slarvig synonym. Vad har det med politik att göra, kanske du tycker. Jo, politik är också en ”produkt” som tarvar sitt marknadsföringstribut.

Ingen kan väl tro att punkterna i valprogrammet tillkommit av en slump?

Såväl formuleringar som inbördes ordning har ältats under långa möten på alla nivåer i det politiska systemet.

Ibland kommer det ”uppifrån” vad som skall sägas inom vissa politikområden, ibland är det sprunget ur lokala behov – typ skola, vägar eller omsorg.

Ingen kan väl tro att allt som sägs i valprogrammet är ”sant” eller inte vilseledande?

I politiken vilseleds det hej vilt – särskilt innan ett val.

Nu är det inte lika enkelt att sälja en politisk produkt som en drejad snusdosa.

Det är många människor inblandade, många människor med maktambitioner vars liv och leverne står i direkt korrelation till en lyckad eller misslyckad marknadsföring.

Därför läggs det oerhörda summor på ”information” och, inte minst, PR-byråer för att fila på budskapet.

Det är inte en slump att avdankade politiker får välavlönade jobb på dessa byråer efter väl genomfört arbete i den politiska vardagen.

“Inte en slump”

Det är inte heller en slump att några politiker tagit den andra vägen in i yrket – från PR-byrå till statsminister till exempel.

De kan hantverket från båda sidor.

Av olika skäl kan utomstående sätta käppar i hjulen för detta välsmorda maskineri, så som den plötsligt och oförutsedda ”upptäckten” av den ”trollfabrik” som valsat, och fortfarande valsar runt i medierna.

“Förutom en viss skadeglädje bland dem som, för stunden, inte är inblandade rings det nog mer än inget samtal till respektive PR-byrå”

Förutom en viss skadeglädje bland de som, för stunden, inte är inblandade rings det nog mer än inget samtal till respektive PR-byrå.

Hur skall vi säga nu? Hur hårt skall vi gå ut? Hur dömande skall vi vara? Vad händer om…?

Njut av värmen

I skrivande stund träffas partisekreterarna i ”alla” partier för att gjuta olja på vågorna.

Det skulle förvåna mig mycket om inte allt därefter klingar ut för att inom en inte allt för lång tid vara glömt och begravet. Vilken väg de än väljer riskerar samtliga att bli påkomna med fingrarna i samma syltburk!

Passa på och njut av försommarvärmen nu!

+1
21
+1
2
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
2

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Shoppingguide

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS