Sök
Stäng denna sökruta.
Edit Content
Sök

Hem

Bonus

Samarbeten

LÄSARservice

ANNONS

Oskarshamns-Nytt

MENY

ANNONS

Aktuellt

Lärarna: Skärm eller pärm är ovidkommande när det saknas pengar till läromedel

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

SVERIGE

Skolböcker eller digitala läromedel är en icke-fråga för många lärare. Det visar en ny undersökning som Sveriges Lärare gjort bland medlemmarna. En större utmaning är att det saknas pengar på många skolor för att köpa in läromedel överhuvudtaget.

”Lärare har kompetens att avgöra om det bör vara analoga eller digitala läromedel som krävs i undervisningen. Det man i stället brottas med är att hantera en verklighet där man knappt har några läromedel alls och det minimerar lärarnas möjligheter att bedriva god undervisning”, säger Åsa Fahlén, ordförande Sveriges Lärare.

Tvingas till nedskärningar

Rapporten ”Ekonomin styr – läraren önskar” har undersökt lärares inflytande över inköp av läromedel. I undersökningen svarar även lärare på hur de ser på några av de förslag som lades fram av läromedelsutredningen och hur de resonerar om autonomi, styrning och likvärdighet när det gäller läromedel. Undersökningen visar även att lärare kan tänka sig statliga regleringar för att komma till rätta med resursbrister och för att få ökad likvärdighet.

”Makten att välja läromedel ska tillhöra lärarna, men även när lärare faktiskt har möjlighet att föreslå och önska vilka läroböcker, utrustning och material de vill använda kan detta sällan realiseras på grund av de alltför snäva ekonomiska ramarna. När budgeten för läromedel inte justeras i takt med inflationen och skolor tvingas till tuffa nedskärningar blir makten över läromedlen inte reell”, säger Åsa Fahlén.

Krav från Sveriges lärare:

Sveriges Lärare kräver att staten tar ett tydligare ansvar för att garantera att alla elever får tillgång till läromedel av god kvalitet med följande krav:

  • Att skollagen skärps med en skrivning om rätten till läromedel och andra lärverktyg som en av förutsättningarna för en likvärdig skola.
  • Att lärare garanteras reellt inflytande över inköp av ändamålsenliga läromedel och lärverktyg.
    Att resurserna till inköp av läromedel samt annat material och utrustning ökar i förhållande till idag, och att det sker genom långsiktigt hållbara förändringar i skolans finansiering och inte med enskilda punktinsatser.
  • Att nationella kvalitetskriterier för läromedel bör tas fram i nära samråd med företrädare för lärarprofessionen.

Källa: Sveriges Lärare

Foto: Sveriges Lärare

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Shoppingguide

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS