Sök
Stäng denna sökruta.
Edit Content
Sök

Hem

Bonus

Samarbeten

LÄSARservice

ANNONS

Oskarshamns-Nytt

MENY

ANNONS

Aktuellt

Peter Wretlund (S): ”Vi vet alla hur det är att ta sig till västkusten härifrån”

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

OSKARSHAMN

Vi har tidigare berättat att Oskarshamns kommun går in som medfinansiär i vägprojektet E22 Nygård–Målbäcken.

40 miljoner skattekronor samt 10 miljoner mervärdeskronor skickas över till statliga Trafikverket.

Men det innebär också att Region Kalmar län, för att kompensera Oskarshamns kommun, går in med maximalt 40 miljoner kronor i projektet väg 37/47 Oskarshamn–Bockara.

Avsiktsförklaringen/överenskommelsen mellan Oskarshamns kommun och Region Kalmar län godkändes i fullmäktigeförsamlingen i Oskarshamn på måndagskvällen.

Avsiktsförklaringen leder sedan till ytterligare ett medfinansieringsavtal, gällande väg 37/47, mellan Oskarshamns kommun och Trafikverket.

”Jag tycker att den här avsiktsförklaringen är ett lysande bevis på ett kreativt och klokt arbete mellan alla inblandade”

Peter Wretlund (S), regionråd i Region Kalmar län och fullmäktigeledamot i Oskarshamns kommun

– Jag tycker att den här avsiktsförklaringen är ett lysande bevis på ett kreativt och klokt arbete mellan alla inblandade. Jag har ju haft förmånen att kunna följa detta på nära håll från regionens sida – och på ett hyfsat nära håll från kommunens sida. Och jag tycker att det är ett väldigt kreativt arbete i en fråga där man i grunden egentligen inte skulle ha behövt göra det, för att i grunden handlar det om att E22:an ska finansieras på ett helt annat sätt än detta – men vi vet att resultatet är det viktiga, sa Oskarshamns tidigare kommunalråd Peter Wretlund (S), som numera är regionråd i Region Kalmar län och fullmäktigeledamot i Oskarshamns kommun.

Peter Wretlund (S), regionråd i Region Kalmar län.
Peter Wretlund (S), regionråd i Region Kalmar län och fullmäktigeledamot i Oskarshamns kommun.
Arkivfoto: Peter A Rosén

– E22:an är en oerhört viktig pulsåder för sydöstra Sverige, för Oskarshamns kommun, för regionen, för östgötar, för Blekinge och för Skåne. Ingen kedja är starkare än den svagaste länken. Det är oerhört viktigt att vi i alla delar upprätthåller en stark E22:a. Jag tänker på Söderköping, Karlskrona, Bergkvara och så vidare. Men i det här fallet gäller det sträckan mellan Västervik och Oskarshamn. Och samtidigt hanterar man ett annat viktigt vägobjekt, 37/47:an, som i östvästlig riktning betyder oerhört mycket för vårt näringsliv. Inte minst i mitt engagemang i Smålandshamnar, så ser jag betydelsen av den östvästliga riktningen.

”En oförmåga”

– Vi känner också till att den kommer att bli ännu viktigare i dessa beredskapstider. På något sätt har vårt land en oförmåga att vara starka i infrastrukturen i östvästlig riktning – man är bättre i nordsydlig riktning på många sätt. Det är en ganska märklig sak. Men vi vet alla hur det är att ta sig till västkusten härifrån, sa Peter Wretlund.

Vägsatsningen på 37/47:an är namngiven, som det heter, i den regionala transportplanen från nästa år – och den kommer att leda till en mittseparering, för att öka tillgängligheten och förbättra trafiksäkerheten.

”Vägen är av stor regional nytta som del i ett av de starka stråken i länet, med stora flöden av person- och godstransporter”, står det i bakgrundsmaterialet.

65 miljoner kronor

”En avsiktsförklaring mellan Trafikverket och Oskarshamns kommun finns framtagen för delobjektet Södra infarten, som är en del av objektet väg 37/47 Oskarshamn–Bockara. Objektet har stor lokal nytta och erbjuder exploateringsmöjligheter för kommunen. Oskarshamns kommuns del avser till övervägande del en större cirkulationsplats med stor lokal nytta samt en del på nysträckningen mellan E22 trafikplats Oskarshamn Södra och väg 37/47. En lokaliseringsutredning gällande objektet väg 37/47 Oskarshamn–Bockara, som finansieras av Trafikverket och kommunen, genomfördes under 2022–2023 och avslutas under våren 2024. Utredningen bedöms landa i förslag på en korridor för nysträckning mellan E22 trafikplats Oskarshamn Södra och väg 37/47 och anslutning till befintlig infrastruktur. Under arbetet har nya planförslag lagts fram, som minskar behovet av större kommunal infrastruktur och fokus ligger i stället på att stärka E22 och trafikplats södra, i enlighet med bristanalyser som gjorts. Oskarshamns kommun förmodas därmed att få ett mindre ekonomiskt åtagande i kommande medfinansieringsavtal mellan Oskarshamns kommun och Trafikverket enligt initial planering”, står det i bakgrundsmaterialet.

Kommunen har avsatt totalt 65 miljoner medfinansieringskronor när det gäller de båda statliga infrastrukturprojekten på E22:an och väg 37/47.

+1
11
+1
0
+1
1
+1
3
+1
2
+1
0
+1
16

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Shoppingguide

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS