Sök
Stäng denna sökruta.
Edit Content
Sök

Hem

Bonus

Samarbeten

LÄSARservice

ANNONS

Oskarshamns-Nytt

MENY

ANNONS

Aktuellt

Scaniaarbetare i Oskarshamn: ”Blir så förbannad”

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

OSKARSHAMN

En Scaniaarbetare i Oskarshamn hör av sig till ON och säger att han är förbannad på ojämlikheten på det stora företaget.

– Vi arbetare har förhållningsregler som vi måste följa – gör vi inte det så blir vi straffade, omplacerade eller i värsta fall sparkade. Det är ett sätt att hålla oss i schack. Och klaga via pressen får vi inte göra – det är en dödssynd, trots att vi lever i ett demokratiskt samhälle. Protesterar man mot något som är fel ses man som en belastning. Det är jobbigt att höra sanningen. Men högt upp i hierarkin får man tydligen både bilda kartell och muta sig till kontrakt. Det är cheferna som ska föregå med gott exempel – och inte tvärtom. Jag känner mig knappast som en stolt Scaniaarbetare längre, säger han.

”Vi på golvet ska vara så skötsamma, vi som gör jobbet, så att de får in sina pengar. Men vi på golvet har varken ägnat oss åt kartellbildning eller mutor i Indien”

SCANIAARBETARE I OSKARSHAMN

– Vi på golvet ska vara så skötsamma, vi som gör jobbet, så att de får in sina pengar. Men vi på golvet har varken ägnat oss åt kartellbildning eller mutor i Indien – det är dock lätt att straffa oss, vi som inte har någon makt över huvud taget. Högre upp i hierarkin får de sällan några straff. Får de något så brukar det bli en annan tjänst som sällan är sämre än den de hade. Man blir så förbannad, säger Scaniaarbetaren, som syftar på att årets bonus till alla anställda på företaget skulle ha blivit 28 746 kronor per anställd.

Men den landade i stället på 50 695 kronor – vilket berodde på att styrelsen valde att göra ett tillägg till avtalet som styr hur bonusen beräknas, efter ett gemensamt förslag från ledningen och alla fackförbund.

Enligt bonusavtalet som fack och ledning förhandlade fram för sju år sedan ska bonusen endast beräknas på företagets nettovinst, resultat efter avdrag för kostnader och skatt.

Nio miljarder i böter

Men för 2021 har Scania, på grund av en EU-dom, tvingats reservera fem miljarder kronor av nettovinsten. Företaget förlorade en tvist med EU, som anklagar Scania för kartellbildning tillsammans med andra lastbilsjättar mellan åren 1997 och 2011, vilket ledde till att företaget dömdes att betala 9 miljarder kronor i böter.

Scania kan överklaga (fram till den 14 april) men företaget tvingas ändå reservera skadeståndsbeloppet i bokslutet.

Det drog ner nettovinsten och därmed även bonusen.

”Fackförbunden och ledningen enades om att föreslå styrelsen att beräkna bonusen på nettovinsten före reservationen”, skriver tidningen Ingenjören.

”Först försökte de blåsa oss på en del av bonusen. Och det är inte första gången de försöker undanhålla vinst”

”Inte första gången”

– Men först försökte de blåsa oss på en del av bonusen. Och det är inte första gången de försöker undanhålla vinst. Det är tur att facken upptäcker sådant. Det är det enda facket är bra på. Vår bonus är kopplad till hur stor vinsten är. Det är klart att de vill minska den när de ska betala böter. Då vill de använda våra pengar – pengar som vi har kämpat ihop, säger Scaniaarbetaren som vår tidning pratar med. Han använder sig av rätten att vara anonym i artikeln.

Årets bonus till de anställda, drygt en miljard kronor totalt, är en av de högsta sedan det nuvarande bonussystemet började gälla 2015.

Den betalas dock inte ut på lönen – den placeras i stället i värdepapper som förvaltas av en stiftelse. Efter fyra år, som tidigast, kan man plocka ut pengarna.

– Det är väldigt välkommet för alla anställda och man tycker att det är bra. De har slitigt kopiöst under 2021, som var ett så konstigt år med pandemi och allt, säger Eric Bratthall, presschef på Scania, till Aftonbladet.

Vår tidning söker Scania för en kommentar.

Arkivfoto: Peter A Rosén

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Shoppingguide

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS