Sök
Stäng denna sökruta.
Edit Content
Sök

Hem

Bonus

Samarbeten

LÄSARservice

ANNONS

Oskarshamns-Nytt

MENY

ANNONS

Aktuellt

Svensk Handel: Svagt avslut på året för klädhandeln men skohandeln ökade

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

SVERIGE

Stilindex från Svensk Handel visar att julhandel och mellandagsrea till trots, så gick det trögt för stora delar av klädhandeln under december månad. Skohandeln avslutade året något starkare och noterades för en ökning. Modehandeln gör sig nu redo för en tuff inledning på året.

Klädhandeln noteras i december månad för en ökning på 0,3 procent jämfört med samma månad föregående år, samtidigt som skohandeln ökar med 1,9 procent. Värt att notera är att resultaten i Stilindex presenteras i löpande priser.

– Tyvärr blev december månads klädhandel inte fullt så stark som vi hade hoppats på. Visserligen såg vi hur klädhandeln gick bättre i slutet av december än vad som hade prognosticerats, men den ekonomiska situationen är tuff för både konsumenter och handlare, vilket drabbar klädhandeln svårt, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Skohandeln ökar

Utgår man från den senast presenterade inflationen på kläder respektive skor innebär månadens siffror en ökning i volym för skohandeln, vilket är den tredje månaden i rad.

– Att skohandeln ökar för tredje månad i rad är otroligt välkommet. Trots de tuffa tiderna går branschen mot strömmen och avslutade 2023 starkt. Det finns ett antal faktorer till detta, och en av de främsta anledningarna är den tydliga årstidsväxling vi såg i november, och som påverkade skohandeln positivt under årets två sista månader, säger Sofia Larsen.

Stora utmaningar

Klädhandeln uppvisar en volymminskning vilket är oroväckande givet att de första månaderna på året historiskt är svaga försäljningsmässigt.

– Nytt år kan innebära nya möjligheter, men utmaningarna är fortsatt stora för företag inom modebranschen. Kunderna höll redan innan det nya året hårt i plånboken, och vi tror att de kommer hålla ännu hårdare i den nu under det första kvartalet 2024. För många mindre aktörer blir det nu att vända på varje krona för att få verksamheten att gå runt, säger Sofia Larsen.

Foto: Freepik

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
1
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Shoppingguide

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS