Sök
Stäng denna sökruta.
Edit Content
Sök

Hem

Bonus

Samarbeten

LÄSARservice

ANNONS

Oskarshamns-Nytt

MENY

ANNONS

Aktuellt

Ingen direktanslutning för tåg till Linköping C: ”Ett dråpslag för oss”

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

LÄNET

”När Trafikverket idag redovisade sitt regeringsuppdrag angående Ostlänken, stod det klart att Region Kalmar län inte fått gehör för behovet att Stångådals- och Tjustbanan ska ha direktanslutning till den planerade centralstationen i Linköping”, skriver Region Kalmar län i ett pressmeddelande.

”Trafikverkets fortsatta inriktning för Ostlänken är att koppla samman Ostlänken med Södra stambanan genom ny stationslösning i Linköping. Syftet med investeringen i Ostlänken är att den ska möjliggöra ökad regional arbetspendling och även gynna godstrafiken. Den lösning som Trafikverket idag presenterar för regeringen uppfyller inte syftet för resande på Stångådals- och Tjustbanan. Företrädare för Region Kalmar län har under det senaste året flera gången reagerat mot främst Trafikverkets inriktningsbeslut att banorna inte kommer att ha direktanslutning till den planerade centralstationen i Linköping. Trafikverkets lösning är istället att Stångådals- och Tjustbanan ska ha sin slutstation flera kilometer ifrån centralstationen”, skriver regionen.

– Det är ett dråpslag för oss och underlättar inte resandet till och från Kalmar län, säger regionstyrelsens ordförande Angelica Katsanidou (S).

– Vi kommer fortsätta påverkansarbetet mot Landsbygds- och infrastrukturdepartementet för att vi även framledes ska kunna angöra vid stationsläget i Linköping med våra regionala banor.

”Även om Trafikverkets besked idag är ett bakslag för Region Kalmar län, kommer påverkansarbetet med att lyfta fram länets behov till departementet att fortsätta”, skriver regionen.

– Banorna är viktiga för länet, som en del i arbetet med regionförstoring och ökad tillgänglighet för länets kommuner, säger regionala utvecklingsnämndens ordförande Karin Helmersson (C).

– Förutom sämre tillgänglighet för de resenärer som ska till och från Kalmar län innebär detta ökade kostnader för trafiken som drabbar oss som trafikhuvudman. Sämre tillgänglighet är också till stor nackdel för oss som är en stark besöksnäringsregion, säger Malin Sjölander (M), regionstyrelsens vice ordförande.

Foto: Region Kalmar län (tåg vid Berga station)

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Shoppingguide

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS