Sök
Stäng denna sökruta.
Edit Content
Sök

Hem

Bonus

Samarbeten

LÄSARservice

ANNONS

Oskarshamns-Nytt

MENY

ANNONS

Aktuellt

PRISCHOCKEN: Så kan du få hjälp om du inte kan betala elräkningen

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

SVERIGE

Vi har tidigare berättat om de rekordhöga elräkningarna i december. Nu skriver Svenska Dagbladet, SvD, att flera stora elbolag erbjuder kunder att dela upp och skjuta på betalningarna.

Intresset för sådana lösningar har ökat markant efter prischocken, enligt elbolagen som SvD har pratat med.

Tidningen skriver att en vanlig villaägare, med elvärme, i södra delen av landet fick en elräkning på drygt 7 000 kronor i december, enligt Vattenfalls beräkningar.

”Det var mer än fyra gånger högre än snittet för åren 2012–2020”, konstaterar SvD.

Fortum är ett av bolagen som tidningen har pratat med. De har, precis som många andra elleverantörer, rutiner på plats för att hjälpa kunder som inte klarar av att betala sina elräkningar.

– Dels tittar vi på kundens betalningshistorik. Kravet är att du ska ha betalat de tre senaste räkningarna i tid. Dels måste personen höra av sig innan den aktuella räkningen har förfallit, säger Fortums kommunikationschef Per-Oscar Hedman till SvD.

Det går bra att dela upp räkningen på ”ett antal månader”, berättar han.

Foto: Freepik

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Shoppingguide

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS