ANNONS

Sociala medier kan vara skadliga för barn och ungdomar – hot och näthat är vanligt

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

LIVSSTIL

Instagram, som ägs av Facebook, är skadlig för barn enligt Facebooks egen forskning enligt den tidigare Facebook-anställda visselblåsaren Frances Haugen. Barn och ungdomar riskerar att utsättas för bland annat hat och hot.

Enligt en färsk rapport använder 99% av alla barn i åldrarna 8-19 år internet varje dag i Sverige. Trots att sociala medier har en åldersgräns på 13 år så har hela 92% av barnen i åldern 8-11 år använt sociala medier det senaste året.

Instagram, som ägs av Facebook, är skadlig för barn enligt Facebooks egen forskning. Det hävdar visselblåsaren Frances Haugen som släppt tusentals dokument via Wall Street Journal om hur Facebook arbetar med att stävja hat, hot och konspirationsteorier.

“Det sista de ser på kvällen är hur någon är elak mot dem. Det första de ser på morgonen är ett hatiskt uttalande”, sa Frances Haugen enligt tidningen The Guardian.

“Jag är djupt oroad”

Frances Haugen hävdar att konspirationsteorier och personattacker kan vara skadliga för barn och att Facebooks egen forskning visar just det.

“Jag är djupt oroad över att det kanske inte är möjligt att göra Instagram säkert att använda för en 14-åring och jag tvivlar starkt på att det går att göra appen säker för en tioåring”, sa Frances Haugen enligt tidningen The Guardian.

Facebooks VD och huvudägare Mark Zuckerberg håller inte med och försvarar sig mot de läckta dokumenten. Han menar att dokumenten används för att skapa en falsk bild av företaget och att Facebook har anställd personal för att arbeta med dessa frågor.

Digitaliseringen har både fördelar och nackdelar

Internetstiftelsen publicerade den årliga rapporten Svenskarna och internet i veckan och där framgår att i Sverige år 2021 är det digitala livet lika vardagligt som det verkliga livet. Vi handlar, arbetar och umgås på nätet. Vi träffar kärleken och nya vänner. Sköter bankärenden och använder olika e-tjänster.

Men digitaliseringen har en baksida. Både trakasserier och bedrägerier har följt med ut på internet vilket således drabbar internetanvändare. Att utsättas för näthat är vanligt och drabbar främst unga på högstadiet och gymnasiet, samt personer med någon funktionsvariation.

10% av dessa grupper har blivit utsatta för näthat och kränkningar under det senaste året. Ett exempel är att många unga kvinnor utsätts för stötande bilder som skickats till dem från okända.

Många unga kvinnor utsätts för stötande bilder på sociala medier som skickats till dem från okända. Runt var fjärde elev på högstadiet och gymnasiet har utsatts för oönskade kontaktförsök. Näthat och kränkningar är också vanligt bland unga kvinnor.

“Att de unga är mer utsatta på nätet visas också genom att var tionde gymnasieelev har fått stötande bilder skickade till sig från okända – här är unga kvinnor mer utsatta än unga män.”

Svenskarna och internet 2021

99% av alla barn använder internet

Enligt Internetstiftelsens rapport använder 99% av alla barn i åldern 8-19 år internet varje dag oavsett om det är på dator, surfplatta eller smart telefon. I rapporten framgår det även att 3 av 10 föräldrar skulle vilja veta mer om vad deras barn gör på nätet.

I undersökningen svarar endast 7% av barnen att deras föräldrar inte vet vad de gör på nätet och nästan två tredjedelar medger också att föräldrarna inte vet allt. Störst inblick har föräldrarna i sina lågstadiebarns digitala liv. Bara 1 av 10 högstadiebarn svarar att deras föräldrar inte vet vad de gör på internet, men 3 av 4 svarar också att föräldrarna inte vet allt.

Föräldrarna är inte tillräckligt insatta

Många föräldrar är inte tillräckligt insatta i vilka konton till sociala medier, spel, streaming och olika appar som barnen har. I genomsnitt gäller det hela 22% av föräldrarna till barn mellan 8-19 år som inte har någon kontroll.

Däremot så anser 76% av föräldrarna att de har satt upp regler för barnets internetanvändning såsom vem de får chatta med, vilka sociala medier som får användas, vilka spel som får spelas, för skärmtid och så vidare.

Generellt så ger föräldrar i högre grad pojkar än flickor regler för internetanvändning. Pojkar får enligt föräldrarna mer ofta regler om skärmtid och vilka spel som får spelas. Föräldrarna ger däremot i större uträckning flickorna regler kring vilka de får kommunicera med (kända eller okända) och för sociala medier, vilka de får använda och om konton ska vara öppna eller stängda.

95% använder sociala medier

Youtube, Facebook och Instagram är de tre sociala medier som använts mest i alla åldersgrupper det senaste året. SnapChat och LinkedIn kommer på fjärde och femte plats. 95% av alla internetanvändare 8 år eller äldre använder sociala medier och 90-talisterna, som växt upp under internets framfart, är den åldersgrupp som använder sociala mest av alla.

När det gäller sociala medier för barn i åldern 8-11 år så har hela 92% använt sociala medier det senaste året. 7 av 10 barn använder sociala medier varje dag. De sociala kanaler som barnen i denna åldersgrupp använder mest är Youtube 88%, TikTok 45% och SnapChat 34 %.

Åldersgräns på 13 år

Det är inte bara Instagram som får kritik för att vara skadligt för barn och unga utan det gäller fler sociala medier. 13 år är åldersgränsen för de flesta sociala plattformar men att skapa ett konto på exempelvis Facebook och Instagram är inte särskilt svårt för den som är under 13 år.

Trots att de sociala medierna har ålderskrav finns det miljontals minderåriga användare på de olika plattformarna. Enligt användarvillkoren är det ett brott mot riktlinjerna att skapa ett konto med felaktig information om du är yngre än 13 år men barn och ungdomar skapar konton och profiler genom att ljuga om sin ålder, ofta med full kunskap om sina föräldrar.

“Att skapa ett konto med felaktig information är ett brott mot våra riktlinjer. Det omfattar konton registrerade åt barn under 13 år.”

Facebook Hjälpcenter

Instagram kan få barnanpassad version

Plattformen Instagram, som bland annat används för att publicera bilder, filmklipp och skicka direktmeddelanden, har länge kritiserats för att inte göra tillräckligt för att stoppa mobbing och kränkande inlägg. I våras presenterade Instagram en idé om en barnanpassad version av sin app för att skydda minderåriga användare.

I den barnanpassade appen ska vuxna inte kunna skicka direktmeddelanden till minderåriga som inte följer dem. Minderåriga ska även varnas om de får meddelanden från vuxna de redan följer som skickat ”en stor mängd” vänförfrågningar och meddelandeförfrågningar till andra minderåriga.

När den barnanpassade versionen av Instagram ska lanseras är oklart.

Hela 92% av barn i åldern 8-11 år har använt sociala medier det senaste året. 70% av barnen använder sociala medier varje dag och de mest populära kanalerna är Youtube, TikTok och SnapChat.

FAKTA / SOCIALA MEDIER & ÅLDERSGRÄNSER

  • Youtube – app för videogemenskap där användare kan titta och ladda upp videoklipp. Som förälder kan du använda ett Family Link-konto för ditt barn och kan då ställa in föräldrakontroller. För eget konto på Youtube är åldersgränsen 13 år och det finns en barnvänlig app som heter Youtube Kids. För att nå åldersbegränsat innehåll krävs det att du är 18 år.
  • Facebook – app för att kommunicera med vänner, dela bilder, klipp, diskussioner mm. Åldersgränsen är 13 år och för ungdomar mellan 13-15 år krävs tillstånd av vårdnadshavare.
  • Instagram – app för att dela bilder, filmklipp och direktmeddelanden. Åldersgränsen är 13 år.
  • TikTok – app för korta klipp på 15 sek. Åldersgränsen 13 år men för alla under 18 år krävs tillstånd från förälder eller vårdnadshavare.
  • SnapChat – app för att skicka meddelanden, bilder och videos som raderas 10 sekunder alternativt 24 timmar efter att mottagaren sett dem. Åldersgränsen för SnapChat är 13 år.

Foto: Freepik

+1
3
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
1

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS