Sök
Stäng denna sökruta.
Edit Content
Sök

Hem

Bonus

Samarbeten

LÄSARservice

ANNONS

Oskarshamns-Nytt

MENY

ANNONS

Aktuellt

Medarbetare på Oskarshamns sjukhus: ”Glädje och stolthet har ersatts med frustration och rädsla”

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

OSKARSHAMN

Varken glädjen eller stoltheten finns kvar när man går till jobbet på Oskarshamns sjukhus, betonar en av lasarettets medarbetare i ett e-postmeddelande som har skickats till servicecenter och kommunstyrelsen i Oskarshamns kommun.

För drygt en handfull år sedan, då medarbetaren i fråga började jobba på lasarettet, var folk ”glada och stolta över att jobba på Oskarshamns sjukhus, Sveriges bästa lilla sjukhus i flera år”.

”Det var något extra över detta – man var stolt över sin arbetsplats. Något liknande hade jag aldrig upplevt på en arbetsplats”, skriver medarbetaren, som konstaterar att ”glädjen och stoltheten” har ersatts med ”mycket frustration och rädsla”.

”Kommer sjukhuset vara kvar?”

”Framtiden är osäker. Kommer sjukhuset vara kvar nästa år eller om fem år? Vad händer med oss som jobbar här, hur ska alla patienter få rätt hjälp i rätt tid? Ingen som vet, vilket skapar frustration.”

När medarbetaren var ny på jobbet på Oskarshamns sjukhus ”frågade man sig hela tiden: Vad kan vi göra för att bli bättre? I dag är fokus på ekonomin och hur man kan spara pengar”.

”Folk säger upp sig, situationen är allt annat än bra”

Medarbetare på Oskarshamns sjukhus i ett brev till Oskarshamns kommun

”Alla har förståelse för situationen, att det är tuffa tider ekonomiskt sett. Men att ta bort mjölk till kaffet till personalen och prata om besparingar – medan politikerna i regionen åker till ett stort möte på Gränsö slott och medan personal i Västervik och Kalmar får mjölk – skapar en stor irritation i personalgruppen. Folk säger upp sig, situationen är allt annat än bra. Det saknas folk på nästan alla avdelningar och personalen som har börjat här stannar inte kvar länge innan de ser sig om efter andra arbeten.”

”Hur ska det fungera?”

”Hyrbemanningen kostar enormt mycket pengar, men utan dem kan vi inte arbeta och klara det dagliga, så som situationen är i dag. Sjukhuschefen har uttalat sig i tidningen, om att de ska rekrytera mer personal till Oskarshamns sjukhus – men ärligt talat, hur ska det fungera? De har provat att rekrytera mer personal nu i flera år utan att lyckas”, skriver medarbetaren, som undrar hur Region Kalmar län ska kunna lyckas med rekryteringen när det hela tiden rapporteras om den svåra situationen och problematiken på sjukhuset.

”Förlåt, men det är totalt orealistiskt”

”Förlåt, men det är totalt orealistiskt. Men jag säger inte att det är kört. Det finns saker som man kan göra och förändra – och jag tror att det är möjligt att rädda Oskarshamns sjukhus. Men då måste man genomföra några stora, men efter min uppfattning absolut realistiska, förändringar. Vi fick för några veckor sedan besök från HR-avdelningen på vår arbetsplats. De efterfrågade helt konkret vad vi som arbetar här kan tänka oss för att förbättra situationen och vad som måste till för att rekrytera nya medarbetare till Oskarshamns sjukhus. Jag tänker att man måste göra Oskarshamns sjukhus till en attraktiv arbetsplats igen, till ett sjukhus som folk vill jobba på och erbjuda något som de inte får i Västervik eller Kalmar.”

”Mitt förslag är att man gör som man gjorde på norra Öland”

”Så då är frågan, vad kan man göra för att Oskarshamns sjukhus ska bli en attraktiv arbetsplats? Den frågan handlar om pengar, arbetstid och trivsel. Mitt förslag är att man gör som man gjorde på norra Öland då de hade enormt stora problem med att rekrytera personal till hemtjänsten. De har ställt om sin verksamhet till 35-timmarsvecka eller fyradagarsvecka, med bibehållen lön, och har nu löst sina personalproblem. Förr var det ingen som sökte sig dit – nu drunknar de i ansökningar och folk som jobbar där är nöjda och trivs bra. Det är något som kanske inte kan genomföras på stora sjukhus som Västervik eller Kalmar – men här pratar vi om Oskarshamn. Och med tanke på det som utförs på sjukhuset – med undersökningar, behandlingar och operationer – så tror jag att det kan vara ett realistiskt och möjligt mål att genomföra en liknande förändring.”

”Måste se helheten”

”Ja, det krävs att man anställer lite mer personal än i dagsläget, för att kunna garantera en patientsäker verksamhet. Och, ja, mer personal kostar också mer pengar. Men man måste se helheten. Med en 35-timmarsvecka kan jag tänka mig att Oskarshamns sjukhus kan bli en väldigt attraktiv arbetsplats, som flera gärna vill jobba på. Därför tror jag inte att rekryteringen kommer att bli något problem”, skriver medarbetaren, som tror att flera ur hyrbolagsstyrkan kan lockas över att jobba på Oskarshamns sjukhus som anställd personal.

”Ökad produktivitet betyder plus i regionkassan”

”Det finns en del forskning på 35-timmarsveckor och det finns bevis på att de ökar produktiviteten på arbetsplatsen. Ökad produktivitet betyder plus i regionkassan. Det finns också bevis på att sjukfrånvaron går ner. Ytterligare ett plus i regionkassan. Och ett stort arbetsmiljöplus. När det blir lätt att rekrytera personal, så försvinner kostnaden för dyr hyrbemanningspersonal, vilket ger ett riktigt stort plus i regionkassan.”

”Ärligt talat, så är mycket av akutverksamheten redan borta”

”I en så liten verksamhet som Oskarshamn bör man vara lite mer flexibel än på en stor klinik. Om du har en kompetent sjuksköterska som vill jobba här, men som har en liten extraönskan angående arbetstiden, varför inte säger ja till det och få en engagerad och kompetent tillsvidareanställd framför en fruktansvärt dyr bemanningssköterska? Om du kan ge personalen kortare arbetsdagar och mer fritid och få gladare, friskara och nöjdare anställda som stannar över tid, varför inte göra det? Det skrivs mycket om att Oskarshamn ska vara ett akutsjukhus eller frågan om Oskarshamn också i framtiden ska vara ett akutsjukhus. Men ärlig talat, så är mycket av akutverksamheten redan borta och det som är borta kommer tyvärr inte tillbaka. Men det finns mycket kvar och mycket som fungerar riktig bra, exempelvis ortopeden och dess verksamhet.”

”Måste våga tänka nytt”

”Men om man inte gör något nu, så kommer vi också förlora det. Så vill man bibehålla sjukhuset och rädda akutverksamheten som är kvar måste förändringar göras och man måste våga att tänka nytt”, skriver medarbetaren, som berättar att en del av oron som personalen på Oskarshamns sjukhus känner är kopplad till arbetstidsförändringarna (EU:s regelverk).

”Och i nuläget ser det ut som man inte har något klart. Det finns många frågetecken som skapar oro. Så jag tänker, skulle man inte kunna titta på förändringar och andra arbetstider, varför inte våga satsa på ett helt nytt koncept och genomföra förändringar som blir positiva för personalen, för staden, för regionen och inte minst för Oskarshamns sjukhus? Med en fyradagarsvecka och lite flexibilitet från regionens sida kan Oskarshamns lilla sjukhus bota sina bemanningsproblem och vara en attraktiv arbetsplats som många vill jobba på. Vi kan bli Sveriges bästa lilla sjukhus igen, om regionen och politiker vågar satsa. Utan några stora förändringar däremot ser jag inte att Oskarshamns sjukhus överlever och redan nu finns det väldigt mycket rädsla och lite framtidstro hos personalen. Så det behövs tydligare och större signaler och ändringar för att vända detta. Löftet att ”vi ska rekrytera mer personal” räcker inte. Ökar vi inte attraktiviteten så är vi dödsdömda”, skriver medarbetaren.

Foto: Peter A Rosén

+1
9
+1
0
+1
1
+1
1
+1
5
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Shoppingguide

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS